Sjs nya webplats fungerar inte bra för skärmläsaranvändare

När sj nu lanserat en ny webplats så har man helt och hållet glömt bort användare som använder skärmläsare.

Det är nästan omöjligt att söka resa på den nya sidan. Vid försök både med skärmläsaren jaws på windows och med Voice over på mac kom jag inte ens fram till att kunna visa tidtabell för vald dag. Vid testet gick det inte ens att välja avresa eller ankomst samt att det inte gick välja datum i datumtabellen. På mac med voice over lyckades jag heller inte skriva in Göteborg c på varken från eller till fältet, det blev göteborg chalmers oavsett hur jag gör.

Detta är absolut inte acceptabelt på något vis. Gör om och gör rätt.

Tur i oturen är att gamla sidan fortfarande finns kvar på http://gamla.sj.se men det är väl bara en tidsfråga innan den ryker och då kan vi inte boka biljetter alls via webben på egen hand.

Uppdatering:

Har fått rapporter om att det visst går att använda sj.se på mac med voice over. Och när jag nu provade så gick det betydligt bättre än förra testet.

Nu gick det både skriva i både från och tillfälten samt ändra dag. Däremot var popuprutan för val av timme lite skum. Radioknapparna för avresa alternativt ankomst är också lite luriga att markera då man inte får indikering på vilken som är vald.

Fortfarande fungerar inte sj.se bra med skärmläsaren Jaws på windows.

Med Nvda lyckades jag enbart krascha internet explorer när jag skulle välja datum. 

 

Uppdatering 160620

Från Henrik Götesson Synskadades riksförbund:

I fredags träffade vi på Synskadades Riksförbund bland andra SJ:s marknadsförings- och försäljningsdirektör samt chefen för digitala säljkanaler. Här ingår sj.se och sj:s mobilapp.
Förbättringar utlovades. Någon exakt tidsplan angavs inte. Ett arbete kommer att inledas efter sommaren. Det troliga är att förbättringar först görs i mobilappen eftersom de problem som finns i den är enklare att korrigera.
Det finns tankar kring att använda det gränssnitt som används när exempelvis resebyråer gör bokningar. När vi för en tid sedan testade Resias portal såg det lovande ut. Exempelvis kunde man skriva in ett datum och en tid istället för att använda kalendern.
Det ska gå att få samma pris som internetpriset om man bokar per telefon och väljer tonval 5 Funktionsnedsättning. Det ska även gå att göra bokningar utanför kontorstid. Då måste man dock välja tonval 5, 1, hjälp vid trafikstörningar och ombokning. Detta är givetvis helt otillfredsställande. SJ planerar en generell översyn av val vid talsvarstjänster och tar då med sig våra synpunkter.
Vi diskuterade också möjligheten att få inlagt rätt till internetpris i sin medlemsprofil för den som har ett SJ-priokort.
Vi förde även en generell diskussion om att tillgänglighet inte behöver kosta eller ta extra resurser om man tar med det från början vid en utveckling av en hemsida eller app.                 
Mer information kommer inom kort på vår hemsida.
Med vänliga hälsningar
Henrik Götesson,
Intressepolitisk handläggare, IT- och konsumentfrågor
Synskadades Riksförbund