Problem skapa nytt bank id på ios 11

Fick denna information på mail.

Det här gäller ett problem i appen för mobilt bankid som gjort det mycket problematiskt att skapa ett nytt bankid med VoiceOver och som en erfaren användare hörde av sig till oss om i fredags. Problemet uppstår bara för den som använder iOS11, det senaste operativsystemet för iPhone och iPad.

Efter att även vi fick samma problem kontaktade vi bankid som också kunde bekräfta att det uppstod problem.

Den som redan har ett bankid ska kunna använda det utan problem. Eventuellt kan det också finnas et knep att komma omkring problemet, men det är mycket osäkert och kan vara svårt att komma på. (Knepet består i att först lägga ett finger på knappen för att hämta bankid, hålla kvar fingret och sedan lägga ett till finger ovanför. Det är för övrigt ett alternativ till att dubbeltrycka som kan användas överallt för den som tycker att det fungerar bättre. Även telefon/surfplattemodell skulle kunna inverka just här. Problemet har identifierats för iPhone 6.)

BankID har varit mycket snabba på att ge feedback och på att undersöka närmare. Det hela beror påförändringar som Apple har gjort i iOS11. De meddelar nu att problemet kommer att åtgärdas i en uppdatering. När den kommer vet vi dock inte.

Så här skriver bankid:s handläggare:

”  i vår felsökning visar det sig att apple har gjort förändringar i iOS 11 som gör att BankID-appen krascher med Voice Over.

Vi behöver nu göra en anpassning i BankID-appen och med det en ny leverans.

Stort tack för att ni lyfte problemet så att vi kan ha en välfungerande app!”